Genellikle çocukların kreşe başlaması ile ” çocuğum az duymaya başladı” sorunu görülmeye başlar. Kreş ortamında özellikle viral enfeksiyonlarla tanışma başlar. Her tanışma aslında bir aşılanma olarak düşünülebilir. İleriki zamanlarda aynı virüsle bir kez daha karşılaşınca, ilk karşılaşmada oluşan Ig G antikorları sayesinde enfeksiyonu daha hafif atlatır, belki hiç semptom göstermez bile.

Üst solunum yolu enfeksiyonu yapan o kadar çok virüs vardır ki kreşe başlanan dönem sık enfeksiyon geçirmenin nedeni budur. Aylarca süren virüs ve bakterilerle tanışma partisi bir nevi. Aileleri bıktıran bu sürecin en sık görülen şekli sık ateşlenme, düşmeyen ateş, ateşli dönem geçse de düzelmeyen burun tıkanıklığı, öksürükler, horlamalar, ağzı açık uyumalar vs. Ve sıklıkla görülen diğer bir tablo ise nezle, gribe eşlik eden sık orta kulak iltihabı. İltihap düzelse de geçmeyen hafif işitme kaybı. Sürekli antibiyotik kullanımı, tedavinin hemen bitiminde yeni kulak enfeksiyonu.

Çocuğum Az Duymaya Başladığında Ne Yapmalıyım?

Erken teşhis ve tedavi edilmediği takdirde, işitme kaybı çocuğun gelişimini olumsuz yönde etkileyebilir. Eğer çocuğunuzda işitme kaybı belirtileri fark ettiyseniz, öncelikle bir kulak burun boğaz doktoruna gitmek en doğru adım olacaktır. Doktor, çocuğunuzun az duyma nedenini belirleyebilir ve uygun tedavi yöntemini önerir. Bu nedenle, çocuklarda işitme kaybı belirtileri fark edildiğinde, bir doktora başvurmak önemlidir.

Çocukta Kulak Tüpü Takılma İhtiyacı Nasıl Belirlenir?

Biliyorum çocuğu kreşe giden çoğu ebeveyn bu sorunlardan bıkmış durumda. Peki ne yapacağız? Öncelikle durumu kabulleneceğiz. Bu sene böyle geçer. Sık orta kulak iltihabı da kendini belli bir zamandan sonra sınırlar. Ve hatta seröz otitis media diye bilinen orta kulakta sıvı birikimi bile zamanla kendini sınırlar. Sınırlayamayan kulaklara ise ventilasyon tüpü takmamız gerekebilir. Sanılanın aksine çok az çocukta kulak tüpü ihtiyacı doğar. Kulaklara üç ay zaman tanımak gerekir. 3 ay boyunca ayda bir kez yapılan kulak basınç testi ve kbb muayenesi ile düzelmediğini gördüğümüz kulaklarda tüp tatbiki yapmaktayız. Peki her kulak enfeksiyonunu kbb doktoru görmeli mi? Cevap hayır. Üç ayda üçü geçen otit varsa bu kulakların takibi için kbb hekimine yönlendirilmeli.

Çocuğum Az  Mı Duyuyor Nasıl Anlarım?

Çocuğunuzun işitme kaybı yaşayıp yaşamadığını anlamak için aşağıdaki belirtileri gözlemleyebilirsiniz:

• Konuşma gelişimi: Normal gelişim gösteren bir çocuk, bir yaşına geldiğinde en azından birkaç kelime söyleyebilir. İşitme kaybı yaşayan çocuklar, normalden daha yavaş veya eksik konuşma geliştirme eğiliminde olabilirler.
  • Seslere tepki: Normal işiten bir çocuk, gürültülü veya beklenmedik bir sese tepki verir veya kaynağına bakar. İşitme kaybı yaşayan çocuklar, sese tepki vermeyebilirler.
  • Televizyon veya müzik sesini açık tutma: İşitme kaybı yaşayan çocuklar, televizyon veya müzik sesini normalden daha yüksek sesle açmaya çalışabilirler.
  • Sınıfta veya toplu ortamlarda başarısızlık: İşitme kaybı yaşayan çocuklar, sınıfta veya toplu ortamlarda başarısızlık gösterebilirler. Öğretmenlerine ya da diğer öğrencilere cevap veremeyebilirler veya anlamadıkları için derslerden geri kalabilirler.
  • İletişim sorunları: İşitme kaybı yaşayan çocuklar, diğer insanlarla iletişim kurarken zorluk yaşayabilirler. Konuşmaları anlamakta zorluk çekebilirler veya yanlış anlamalarına neden olabilecek kelime veya ifadeleri yanlış duyabilirler.

Eğer yukarıdaki belirtileri fark ederseniz, bir kulak burun boğaz doktoruna başvurmanız önerilir. Doktor, çocuğunuzun işitme kaybının nedenini belirleyebilir. Uygun tedavi yöntemlerini önerir. Erken teşhis edildiğinde, işitme kaybı genellikle tedavi edilebilir ve çocuğunuzun yaşam kalitesini artırabilir.